BIO

CONTACT

Nicola Mazzuia

11 Eileen Grove
M14 5WE Manchester

Uk
 

Phone: +44 97388 73 1915
 

  • Instagram_icon.png
  • Flickr Social Icon
  • Facebook Social Icon

He was born in San Donà di Piave (Venice) on February  4th 1976. In 2010 he obtained a degree in Portuguese Language and Literature from Ca’ Foscari University in Venice with a thesis on João César Monteiro’s reprocessing of the myth of Faust.
From 2008 until 2011 he worked as a photographic assistant for Giorgia Fiorio, also coordinating the activities of the international masterclass ‘Reflexions’.
From 2011 to 2012 he worked with Ikona Gallery organising seminars and workshops on photographic practices and critique at Ikona International School of Photography (Venice).

From 2014 to 2018 was a board member and artistic curator of  ISOLAB (Photographic research centre, Venice).

Combining photography and various contaminations - from handicraft to art and video installations - one of the pivotal topics of his production is the critical relationship with the spread city’s landscape and concept, especially in the Veneto region. Examples of his obsession with the meaningful ugliness of suburban spatialities can be found in the personal exhibitions ‘NonumentiNonuments” (Ikona Gallery, 2011), with a contribution by Francesco Vallerani, and “Mondo” (Serra dei Giardini, 2012).

His research on space and its photographic representation was further developed in the international workshop ‘Decrescimento’ in cooperation with Urbanautica. The resulting exhibition (curated by Steve Bisson) took place in São Paulo (Brasil) in 2016.

In the last two years (2017, 2018) he developed two projects financed by the ‘National Council for Culture and Arts’ of the Chilean Government in the Antofagasta region, ‘Despina’ and ‘Paposo Cuenta’ in collaboration with ISLA (Instituto Superior Latinoamericano de Arte) and the tether company ‘Teatro Viajante’.

Inspired, among others, by John Berger’s and Aldous Huxley’s ideas, he also conducts theoretical and methodological-educational investigation that aims at deconstructing and analysing the genealogy of images and their language in contemporary world.

His work has been published in Italian and international magazines such as ‘Venice is Not Sinking’, ‘Posi+ive’ (Italy), ‘Yet Magazine’ (Switzerland) and ‘Fugax’ (Brasil).

Nasce a San Donà di Piave il 4 febbraio 1976. Nel 2010 si laurea in Lingua e Letteratura Portoghese presso l’università Ca’ Foscari di Venezia con una tesi sulle rielaborazioni del mito del Faust nel cinema di João César Monteiro.

Tra il 2008 e il 2011 lavora come assistente della fotografa Giorgia Fiorio, svolgendo inoltre attività di organizzazione e coordinamento all’interno del Masterclass Internazionale “Reflexions”.

Tra il 2011 e il 2012 ha collaborato con Ikona Gallery all’interno dell’Ikona International School of Photography (Venezia), proponendo seminari e laboratori di pratica fotografica e riflessione sull’immagine.

Tra il 2014 e il 2018 è stato membro direttivo e uno dei curatori artistici del colletivo ISOLAB (centro di ricerca fotografica) di Venezia.

I suoi lavori coniugano la pratica fotografica con contaminazioni che vanno dall’artigianato all’installazione artistica e video, parte di un percorso in costante costruzione, uno dei temi centrali della sua produzione è la relazione critica con il paesaggio, in particolare quello Veneto della città diffusa, le cui principali esposizioni sono le personali “Nonumenti/Nonuments” (Ikona Gallery 2011), con il contributo di Francesco Vallerani, e “Mondo” (Serra dei Giardini, 2012). La riflessione sullo spazio e la sua restituzione fotografica è stata ulteriormente sviluppata nel laboratorio internazionale “Decrescimento” in collaborazione con Urbanautica, la cui mostra (curato da Steve Bisson), è stata inaugurata nel 2016 a São Paulo (Brasile).

Parallelamente ai suoi lavori fotografici, ispirato tra gli altri dal pensiero di John Berger e Aldous Huxley, porta avanti una riflessione teorica e metodologico-didattica che punta a decostruire e analizzare la genealogia dell’immagine e il suo linguaggio nel mondo contemporaneo. 

Ha pubblicato in riviste locali e internazionali, di fotografia e non, come Venice is Not Sinking (Italia), Posi+ive Magazine (Italia), Yet Magazine (Svizzera) e Fugax (Brasile).